De verhuizing naar Zweden

Half februari 2015 viel dus de beslissing, er moest verhuisd worden, en dat moest best snel, per 1 april. Ik was al enige tijd bezig om thuis een hoop spullen die ik kon missen weg te gooien, de kliko zat elke 2 weken bomvol en ik had ook al wat ritjes naar de stort gemaakt. Dat ruimen en inpakken kwam nu dus in een grote stroomversnelling. Ook moest ik nu in korte tijd alle papierwerk gaan regelen. Ik had gedurende mijn oriëntatie al in een spreadsheet een overzicht gemaakt van alle papieren die ik moest regelen en meenemen, alle abonnementen die ik moest opzeggen, instanties die een verhuisbericht moesten krijgen en ik heb ook op de valreep nog mijn paspoort en rijbewijs vernieuwd, zodat die er weer 10 jaar tegen kunnen.

Ik moest ook nog gaan verzinnen hoe ik de boel wou gaan verhuizen. Toen ik in 1996 naar Dubai ging en in 2000 terug naar Nederland kwam was het makkelijk, de werkgever betaalde de verhuizing, 1 volledige container. Dat was een heel duur grapje. Ik had op wat fora en diverse blogs al wat informatie gevonden over verhuizen en vond de prijzen om het te laten doen, zowel compleet, of als gedeeld transport, toch wel wat aan de dure kant. Mijn budget was niet heel groot, ik moest het toch zo goedkoop mogelijk zien te redden.

Een vriend, Kim, kwam te hulp. Hij was in het bezit van een Volkswagen bus en kon ook een aanhanger met huif lenen van familie. Ik heb 1 ruimte in mijn huis toen leeggemaakt, en daar wat strepen op de vloer en muren gezet die overeen kwamen met de binnen afmetingen van die bus. Toen ben ik gaan inpakken. Omdat de vrachtruimte dus best erg beperkt was ben ik echt heel kritisch geweest wat ik mee zou nemen en wat weg kon. Ik heb een enorme berg spullen naar de stort en kringloop gebracht. Het verbaasde mij hoeveel spullen ik in de 15 jaar dat ik in Nederland woonde verzameld had, in mijn toch best kleine huisje in Hellevoetsluis.

verhuizing naar Zweden
Mijn verhuisgoed opgestapeld, klaar om in te laden

Ik had met de verhuurder afgesproken dat ik per 1 april in mijn nieuwe huis kon. Ik was niet eerder in Zweden geweest, alle contacten waren per email verlopen. Ik had de borg voor de huur al betaald. Het werd dus een spannende reis, zou alles goed gaan of zou ik na aankomst een probleem, maar geen huis hebben?

Op 30 maart zijn we alles in de bus gaan inpakken. Dat is nog een heel gepuzzel geweest. Alles is meermaals de bus in en uit geweest, en de boel is echt super efficiënt ingepakt, zodat er geen loze ruimte overbleef. De bus zat zo erg vol, dat ik even bang was dat ik mijn tv kwijt zou zijn, omdat die vacuüm zou zuigen aan het dak en er niet meer uit te halen was. De aanhanger was meer voor wat grote dingen die onhandig veel ruimte innemen maar weinig wegen, zoals stoelen.

Het was echt passen en meten, maar alles zit erin
Het was echt passen en meten, maar alles zit erin. De bus zit echt propvol.
Tja, die haalt Zweden niet

Toen alles geladen was was het tijd om vroeg te gaan slapen, de volgende morgen om een uur of 5 begon de verhuizing naar Zweden. Er kwam nog een kleine kink in de kabel, toen Kim met de bus naar huis reed knalde er een band van de aanhanger. We hadden die band al staan bekijken, en het was niet echt verwonderlijk dat die er de brui aan gaf. Gelukkig gebeurde het nu gelijk al, en niet ergens onderweg naar Zweden. Kim is wel de hele avond nog bezig geweest om een nieuwe band te regelen, maar dat is gelukt.

In de ochtend dus vroeg op pad. Het stormde echt enorm, en dat rijdt niet echt fijn met een bus en aanhanger, maar gelukkig nam de wind al af toen we Utrecht voorbij reden, en eenmaal Nederland uit werd het een stuk beter. De reis verliep verder zonder grote problemen. We reden via beide bruggen, ik had een brobizz transponder aangeschaft van te voren. Na 1350 kilometer hebben we overnacht in Mullsjö in een stuga. Dat was mijn eerste nacht in Zweden en het voelde toen al goed.

Stuga in Mullsjö
Uitzicht toen ik opstond

Op 1 april zijn we na een ontbijt op het gemakje verder gereden naar Rätan. Aan het eind van de middag kwamen we daar aan en gelukkig was alles in orde, het huis bestond echt, en ik kreeg de sleutel. We hadden diezelfde avond alle spullen al uitgeladen en naar binnen gesleept.

Mijn huis in april 2015, toen we net aankwamen

We zijn 2 dagen in Rätan gebleven. We hebben wat uitgepakt en wat geshopt. Ik heb ook een verzekering geregeld voor mijn inboedel. Daarna zijn we even terug gereden naar Nederland. We vertrokken om half 5 in de ochtend en reden lekker vlot door. Om beurten enkele uren sturen en alleen stoppen om te tanken. Van te voren was de bedoeling om ergens tussen Denemarken en Hamburg een slaapplek te zoeken, maar toen we daar om een uur of 9 in de avond reden roken we beiden ons eigen bed, en we zijn maar door gekacheld. half in de nacht kwamen we aan in Nederland, na een ritje van 1952 kilometer met aanhanger. Het was best fijn om weer in mijn eigen bed te slapen, maar die rit was wel een beetje (veel) te lang. Misschien dat ik dat eind ooit eens in 1x zou rijden met een personenwagen, maar met bus plus aanhanger, nee, dat was echt te ver.

Nadat ik terug was in Nederland ben ik mijn woning daar klaar gaan maken voor de overdracht. Gelukkig hoefde ik van de woningbouw niets te doen aan behang en verfwerk. Het was dus vooral leegmaken, schoonmaken, en de tuin, die best een rimboe was, leegklauwen en kaal opleveren. De overdracht ging verder snel en zonder problemen of opmerkingen. Ik had ook de laatste administratieve handelingen geregeld en mij uitgeschreven bij de gemeente. Op 23 april heb ik mijn blaffer, die een paar weken bij mijn ouders gelogeerd had, ingeladen in de auto en ben gaan rijden. Wederom een nacht doorgebracht in een stuga in Mullsjö, en op 24 april in de middag kwam ik dan definitief aan in mijn nieuwe huis in Rätan.

13 gedachten over “De verhuizing naar Zweden”

1. Haha, dat is een paar zwembad en een paar buiten vinnen. Ik heb jarenlang gedoken dus vandaar dat ik die heb. Ik had eerder opmerkingen verwacht over iets anders dat op die foto staat en dat wat opmerkelijk is 🙂

1. Ik krijg meestal reacties op de dromedaris inderdaad. Die staat al sinds ik in Dubai woonde bij mij in de kamer en iedereen reageert erop. De hond is ook beste vriendjes met hem 🙂

1. Heel leuk om jouw ervaringen te lezen. Dat geeft mij hoop dat het ons ook gaat lukken om over een paar jaar te emigreren. Ik volg je ervaringen en verhalen ook op facebook!

2. Ik geniet altijd van je verhalen en foto’s op FB. Je hebt een leuke stijl van schrijven en manier om de dingen te bekijken. Je kunt ook heel confronterend schrijven maar dat is ook wel interessant, vooral door mijn reactie daarop en nog meer door de reacties van anderen. En de foto’s zijn een genot om naar te kijken. Daarom ga ik je volgen via je blog.